cofnij




p_5_Ao4

Nie ma wolności człowiek skupiać się na drugim tak, by tamten niewolniczo

powtarzał wypowiadane przez niego kwestie



Komentarz precyzujący sytuację


Opis dotyczy sytuacji wymuszania podległości w szczególny sposób, polegający na nacisku na formę wypowiedzi takim, by druga osoba dokładnie powtarzała usłyszane wcześniej, wypowiedziane do niej kwestie.


Podam przykład:

Zdarzenie dzieje się w szkole. Nauczyciel wypowiada do ucznia polecenia

wykonania działania szkolnego, po czym żąda powtórzenia i kiedy uczeń mówi

swoimi słowami, nauczyciel domaga się z naciskiem ( może towarzyszyć temu

złowróżbny ton głosu, taki o którym mówi się, że jest 'mówieniem przez

zaciśnięte zęby' ): - 'Ja nie tak to mówiłem. Powtórz dokładnie to, co

powiedziałem.'


Istotnym elementem sytuacji jest tu usilna koncentracja na drugiej osobie i traktowanie jej przedmiotowo.



Granice wolności


W sytuacji przekazywania zadań, w ogólności informacji istotnych dla wykonania zadań, może się zdarzyć, że świadomość słuchacza nie obejmuje wszystkich uwarunkowań działania a takie elementy uchwycone zostały świadomie w wypowiedzi instruktora. Jeśli teraz instruktor rozpocznie działanie w

opisany sposób, wtedy przekroczy granicę wolności.

Taki sposób traktowania drugiego jest oczywistym brakiem akceptacji dla jego swobody wypowiedzi.


Pomijam jako całkowicie niedopuszczalne celowe działanie instruktora, który z takiego stylu postępowania czerpie przyjemność władania drugą osobą.



Wyjaśnienie trudności uniknięcia opisanej sytuacji


Trudność uniknięcia może wynikać z wielu powodów, z których dwa nasuwają się natychmiast. Jednym jak często bywa jest pośpiech, drugim perfekcjonizm i przekonanie o konieczności tzw 'stuprocentowej' skuteczności działania u osoby instruującej.

Potrzebna jest świadomość, że skuteczność wyniknie z dobrego zrozumienia a dobre zrozumienie z dobrego przygotowania. Nie można więc uniknąć dobrego, często pracochłonnego przygotowania a niestety takie pokusy zawsze będą.

Wybór formy wypowiedzi jest elementem prawa człowieka do wypowiedzi.